JUSTIFICACIÓ
Perquè fomentar la perspectiva patrimonial en EI?
D’acord amb González Monfort (2007) en l’actualitat es considera el patrimoni
com a una “construcció social” des
d’una perspectiva sistèmica, integradora i complexa. Els elements patrimonials
permeten conèixer tant el nostre passat com el nostre present, en la nostra
societat i en d’altres. Així doncs, entenem el patrimoni com quelcom construït
conjuntament per una societat i que ha esdevingut un símbol d’identitat social
significatiu per a les persones. Aquest patrimoni, per tant, esdevé model de
referència per a futures societats, fomentant així la identitat personal i la pertinença de grup.
Així doncs, és de vital importància
construir la identitat personal en paral·lel a la identitat social. L’infant ha de construir la seva identitat
personal mitjançant una activitat social compartida i integradora amb la qual
es valori el treball col·lectiu i s’enforteixi més la seva identitat.
Per tant, des de l’educació
patrimonial s’hi ha de reforçar el “JO” mitjançant activitats que fomentin la
sensació de pertinença a un determinat col·lectiu social i que impulsin a
actuar de forma compartida, valorant i respectant el treball conjunt.
Segons Ballart (2001) la valoració dels objectes patrimonials no és sempre
inherent a ells, com el pes o la forma, sinó que es tracta d'una qualitat
afegida per les persones associades a aquests objectes, que pot créixer o
disminuir. El patrimoni, doncs, es tracta d'un concepte relatiu sotmès al comportament
humà.
Així doncs, la perspectiva
patrimonial no sols s’ha de centrar en la importància d’un objecte com a
identitat d’un col·lectiu, sinó que l’educació patrimonial també ha d’impulsar
certes maneres de fer, maneres de pensar i maneres d’actuar. Aquesta
perspectiva de patrimoni ha de servir per fomentar el valor i el respecte del
nostre entorn, fer conscient als infants que tot allò que ens envolta s’ha de
cuidar, respectar i valorar.
Per tant, l’educació patrimonial ha
d’estar present en el dia a dia dels nens i nenes per tal d’esdevenir un bon
ciutadà i poder viure en ciutadania
sent responsable de l’ús i del valor de tot allò que ens envolta, que és
nostre i que ens defineix com a societat i com a ciutadans. Es tracta
d’ensenyar als infants el funcionament de viure en societat, sent capaces de
respectar la interculturalitat i el canvi social, fomentant la tolerància, la
cooperació, la negociació democràtica, el pensament crític i l’autonomia
intel·lectual.
“Conèixer per comprendre, comprendre per respectar, respectar per
valorar, valorar per cuidar, cuidar per gaudir, gaudir per transmetre, i
transmetre per conèixer; ens sembla que recull de manera gràfica i senzilla els objectius
que ha de perseguir una Educació Patrimonial de qualitat i al servei dels
ciutadans.” (Álex Ibáñez: UPV/EHU. Olaia Fontal: Universidad de
Valladolid. José María: Universidad de Huelva. Actualidad i tendencias en Educación Patrimonial.)
D’acord amb José Mª Cuenca (2013), el patrimoni cultural és un mitjà per al
desenvolupament de capacitats d’observació, comparació, anàlisis, etc. Per
tant, l’educació patrimonial esdevé un procés compromès amb el context
sociocultural i natural, que permet resoldre
interrogants que contínuament es generen en la realitat en relació amb
la vida quotidiana dels infants i el seu entorn.
Així doncs, la perspectiva
patrimonial és un bon dinamitzador d’ensenyament i aprenentatge que fomenta la
conscienciació de viure en un món real basant-se en objectes reals.
No desenvolupar aquesta perspectiva patrimonial implicaria oblidar el nostre
patrimoni social i els elements que la conformen. La perspectiva patrimonial
ens permet veure la vida real i els petits conflictes de la vida quotidiana.
Recollint tot el que s’ha exposat,
podem concloure que l’educació patrimonial ha d’estar integrada en el procés
educatiu de l’infant gràcies als múltiples beneficis que aporta aquest camp
d’ensenyament. Resumint, l’educació patrimonial reforça la identitat personal,
la pertinença del grup i, per consegüent, reforça el “JO”.
També es treballa
l’educació ciutadana impulsant valors com el respecte, la cooperació i la
valoració del treball col·lectiu. Finalment, també es potencia el coneixement
reflexiu de la realitat per tal de resoldre els conflictes i dilemes que
sorgeixen en la quotidianitat.
Comentarios
Publicar un comentario